Deklaracja zgodności

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do analizy statystycznej ruchu oraz do dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie.

Strona główna | Newsletter

Przedszkole Samorządowe nr10

im. Jana Pawła II

KĄCIK SZACHISTY
 

Szczegółowe wyniki na: www.chessarbiter.to.pl



SZACHY to gra umysłowa rozgrywająca się pomiędzy dwiema osobami. Partia
rozgrywana jest na szachownicy, która podzielona jest na 64 pola. Są one
jasne i ciemne (na przemian), umownie - białe i czarne. Szachownica
podzielona jest również na kolumny (pionowe) - oznaczone literami alfabetu
od "a" do "h" oraz rzędy (poziome) oznaczone cyframi od "1" do "8".
Każde pole szachownicy oznaczone jest literą i cyfrą (ważna jest kolejność:
NAJPIERW LITERA, PÓŹNIEJ CYFRA). Litera wskazuje, na której linii pionowej
znajduje się dane pole, a cyfra - na której linii poziomej. W ten sposób
oznaczone jest każde pole szachownicy. Np. pierwsze pole w lewym dolnym
rogu szachownicy leży na linii pionowej "a" i linii poziomej "1". Stąd pole to
nosi nazwę a1 (czyt. "a jeden").


Po szachownicy poruszają się bierki. Obaj gracze mają na początku gry po 16 bierek,
różniących się między sobą kształtem. Rozróżniamy sześć rodzajów bierek.
Każda z nich ma swoją nazwę.
Król
Hetman
Wieża
Goniec
Skoczek
Pion
K
H
W
G
S
P

Początkowe ustawienie bierek na szachownicy:


Najważniejszą figurą w szachach jest król. Celem gry jest zamatowanie króla przeciwnika.

Ciekawostką jest to, iż grą w szachy interesowali się także następcy świętego Piotra.
Spośród papieży grywających w szachy, jako pierwszego należy wymienić panującego
w XIII wieku papieża Innocentego III.

Do miłośników tej gry zaliczyć można również Jana Pawła II, który udzielał się owej pasji
szczególnie w okresie studiów w Krakowie. Karol Wojtyła nie tylko grywał w szachy, ale
także układał zadania.

( " Szachy" nr 10/79 )




Pomóż Tato! Pomóż Mamo!

Nauka gry w szachy musi być poparta ćwiczeniami i grami towarzyskimi, dlatego potrzebna
jest pomoc dziecku ze strony Rodziców, dalszej rodziny i znajomych.
Dziecko musi mieć partnera do gry. Musi mu ktoś przeczytać objaśnienia do diagramów,
książki szachowe, czy korzystania z internetu ze stron szachowych.

Jeśli dziecko nie ma z kim grać, zawsze znajdzie partnera na stronie www.kurnik.pl.
Bez systematycznych ćwiczeń nie będzie postępów!

Z szachowym pozdrowieniem
Jerzy Krupiński.







Dlaczego warto postawić na szachy


Szachy są doskonałym ćwiczeniem umysłu
(w szczególności rozwijającego się)
  • uczą odpowiedzialności za swoje czyny i posunięcia
  • pozwalają tworzyć własną pomysłowość i odpowiadać za swoje posunięcia
  • wyzwalają inicjatywę i przedsiębiorczość
  • uczą zwyciężać i godnie przegrywać
  • zmuszają do samodzielności i ustawicznego samokształcenia
  • są doskonałą rozrywką wyzwalającą emocje i przeżywanie
  • pozwalają ujawnić talenty umysłowe i aktywizują do doskonalenia
  • integrują dzieci z różnych środowisk i pozwalają nawiązać nowe kontakty


Do góry
 








Strona g³ówna Strona g³ówna